Premsa, Premsa

Ivace+i dona suport a Rover en el desenrotllament d’una ferramenta per a reduir l’empremta de carboni de la construcció de les grans obres civils


  • El projecte és capaç d’optimitzar les rutes de transport de materials i reduir les emissions de gasos
  • El sistema combina la virtualització de les operacions logístiques amb algorismes d’IA per a dissenyar en tot moment el recorregut més eficient


L’Institut Valencià de Competitivitat i Innovació (Ivace+i), que presidix la consellera Nuria Montes, finança el desenrotllament d’un algorisme dinàmic per a reduir l’empremta de carboni en l’execució de les grans obres civils, com ara carreteres o línies de tren d’alta velocitat.


Este model informàtic, basat en intel·ligència artificial, és capaç d’optimitzar les rutes de transport de materials i maquinària que es necessiten per a construir estes infraestructures mitjançant la identificació de les millors rutes. D’esta manera, es pretén minorar les emissions de gasos i partícules contaminants associades a estes operacions.


El projecte, denominat ‘OPTIM-HC’, està liderat per Rover Infraestructuras, empresa valenciana especialitzada en la construcció d’infraestructures, i que compta amb finançament de la Unió Europea en el marc del programa Comunitat Valenciana FEDER per al període 2021-2027.


La iniciativa suposa un canvi d’enfocament en la millora de processos d’un sector que, ara més que mai, té en compte el cost energètic en les accions dirigides a millorar la seua sostenibilitat. Este projecte de caràcter innovador destaca, a més, per ser la primera ferramenta del seu tipus en el mercat.


La ferramenta partix de la virtualització de les activitats de transport de grans obres per a obtindre un model matemàtic dinàmic d’estes operacions. És en una segona fase quan s’apliquen algorismes d’optimització, que determinen la millor ruta d’entre totes les possibles.


Un dels avantatges principals d’esta tecnologia és que genera un model dinàmic que considera l’evolució temporal de les activitats de construcció. És a dir, el sistema analitza la situació de l’entorn en el qual s’executen les obres, que inclou l’estat de les vies de comunicació existents, les característiques tècniques i els canvis en els accessos.


Validació dels desenrotllaments


En l’actualitat s’ha completat el desenrotllament d’una primera versió de la ferramenta de virtualització de les activitats de transport, així com els primers algorismes d’IA per a minimitzar l’empremta de carboni en la logística del material i s’ha integrat en l’aplicació amb èxit.


Els treballs se centren ara en la validació d’estos instruments mitjançant proves pilot en obres reals de construcció que requerixen volums grans de transport de material en llargues distàncies.


Rover Infraestructuras executa de manera interna la major part de les actuacions, si bé es recolza en l’Àrea d’Enginyeria Cartogràfica, Geodèsica i Fotogametria de l’Institut de Desenrotllament Regional de la Universitat de Castella-la Manxa per a dissenyar la ferramenta de programari de mapatges de ruta i connectar-la amb els algorismes matemàtics.


El projecte s’alinea amb les conclusions del Comité d’Innovació en Mobilitat Transport i Infraestructures, que aposta per desenrotllar innovacions que contribuïsquen a reduir les emissions de diòxid de carboni (CO₂) al llarg del cicle de vida de la infraestructura i els servicis de transport. Així mateix, s’enquadra en els eixos principals de l’Estratègia d’especialització intel·ligent de la Comunitat Valenciana, S3, que coordina la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.

Author