Premsa

Hisenda i l’AVI impulsen un procés de compra pública innovadora per a incrementar la qualitat i la sostenibilitat en la prestació del servei de neteja



  • El termini per a presentar solucions innovadores al repte identificat per la Central de Compres de Compres finalitzarà el pròxim 2 d’abril i entre els objectius es troba el de noves solucions davant el repte de la COVID
  • El conseller d’Hisenda i la titular d’Innovació obrin un seminari web per a presentar aquesta iniciativa a les empreses especialitzades en innovació

La Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic ha obert un procés, amb l’assessorament tècnic de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI), per a desenvolupar i implementar un sistema innovador que garantisca la qualitat del servei de neteja en els edificis i dependències de la Generalitat, així com la seua optimització i control. Aquest departament, a través de la Central de Compres, demanda solucions innovadores que han d’assegurar un major respecte cap a les persones i el medi ambient, a més d’atendre les necessitats especials de desinfecció derivades de la COVID-19.

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler, ha presentat la iniciativa, batejada com Innova-Neteja, al costat de la consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, en una jornada tècnica ‘online’ en la qual s’han exposat els detalls d’aquest procés de Compra Pública d’Innovació (CPI), el primer impulsat des d’Hisenda.

A la presentació han assistit un total de 80 especialistes de la comunitat científica, els instituts tecnològics i les empreses potencialment interessades a participar en aquesta iniciativa.

Vicent Soler ha incidit en què la Compra Pública Innovadora s’ha configurat com “una alternativa a les vies tradicionals de contractació que permetrà millorar els resultats, solucions i serveis a través dels beneficis de la R+D+i alhora que fomentem la innovació del teixit empresarial valencià”.

De fet, Soler ha apostat per una escolta i una relació activa amb les empreses “perquè no sols hem d’oferir garanties i transparència en els processos, sinó també ser capaços d’impulsar una gestió moderna, àgil i eficient que ens permeta rendir comptes dels resultats davant la ciutadania i no sols en termes econòmics”.

“L’Administració pública ha d’assumir un paper de lideratge respecte a la innovació a través de la millora dels serveis públics. Hem d’entendre la Compra Pública Innovadora com l’aplicació d’idees i pràctiques noves amb l’objectiu de generar valor social”.

És a dir, tal com s’ha apuntat des de la Conselleria d’Hisenda, “el que busquem és aconseguir unes polítiques públiques que satisfacen millor les necessitats socials i uns serveis públics de major qualitat a més d’eficaces i eficients”.

En aquest sentit, des d’Hisenda es reitera que la Compra Pública Innovadora és un potent instrument de foment de la innovació empresarial. “La contractació pública ja no sols té l’objectiu de gastar bé els diners dels contribuents, sinó que volem que reporte també valor afegit en termes de qualitat, rendibilitat i impacte mediambiental”

“Amb la Compra Pública Innovadora obrim la porta a solucions més eficients i de major qualitat alhora que brindem a les empreses innovadores una oportunitat per a provar les seues solucions en condicions reals i no sols a través de models”. “No volem només que els acords marc ens permeten garantir polítiques d’estalvi, sinó també identificar problemes i solucions en un entorn d’innovació oberta”, ha sentenciat el conseller Soler.

Avantatges per a les empreses

Per part seua, la consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, ha insistit que la CPI “ha de ser la palanca de canvi per a dinamitzar la R+D+i en el sector privat, que continua sent una de les nostres assignatures pendents”.

A més, ha explicat que la CPI “redueix el risc associat a la innovació, millora la competitivitat i orienta la seua activitat cap a sectors emergents amb un elevat valor afegit”. Carolina Pascual ha ressaltat la important labor de l’AVI en aquest sentit, ja que “des del passat exercici està proporcionant assessorament tècnic a diversos departaments de la Generalitat amb la finalitat d’activar aquest tipus de procediments, que presenten una gran complexitat tècnica i jurídica”.

Al llarg de 2020, segons ha explicat la consellera, hi ha hagut “contactes amb conselleries i entitats del sector públic, que han mostrat el seu interés a licitar contractes de CPI i, a més d’aquesta compra de hui, amb la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic, l’AVI ha llançat aquesta fórmula en col·laboració amb la Vicepresidència segona i Conselleria d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica i amb la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública”.

En aquest sentit, el vicepresident executiu de l’Agència Valenciana de la Innovació, Andrés García Reche, ha recordat que l’AVI també compta amb un programa específic per a incentivar la Compra Pública Innovadora en l’administració local i entre les empreses, que experimentarà un important impuls en 2021.

“En els tres últims exercicis hem destinat a aquest efecte un total de 3,4 milions d’euros, que s’han possibilitat, entre altres accions, que entitats locals de la Comunitat duen a terme una desena de Consultes Preliminars al Mercat (CPM). No obstant això, només enguany comptarem amb 4,3 milions, la qual cosa suposa pràcticament triplicar el pressupost i elevar, en última instància, l’impacte de les nostres polítiques”, ha indicat.

Consulta preliminar al mercat

Aquesta primera fase del procés suposa el llançament, amb el suport de l’Agència, d’una consulta preliminar al mercat que permetrà sondejar la disponibilitat del teixit productiu per a desenvolupar solucions innovadores en l’àmbit de la neteja, així com analitzar la viabilitat tècnica i econòmica d’aquestes propostes. El termini per a la seua remissió romandrà obert fins al pròxim 2 d’abril, segons ha explicat l’equip de la Central de Compres de la Generalitat.

En l’actualitat, el servei de neteja dels edificis, locals i dependències de l’Administració autonòmica i el seu sector públic instrumental es regula a través d’un acord marc licitat per la Central de Compres, del qual s’exclouen els hospitals, centres sanitaris i educatius i altres entitats amb necessitats especials.

Segons el càlcul que estima cada entitat adherida a aquest contracte centralitzat, el servei de neteja es presta per hores i es controla a través d’una eina informàtica. No obstant això, no s’ha automatitzat el control de qualitat, d’acord amb els requisits establits en els plecs de l’acord marc.

És per això que les solucions innovadores que demanda Hisenda en aquesta consulta han d’anar dirigides a garantir la prestació d’un servei de neteja de qualitat, establint, a més, eines de control que permeten avaluar de manera objectiva i automatitzada el compliment d’aquests preceptes.

El nou sistema també haurà d’atendre les necessitats especials de desinfecció d’espais i superfícies davant el SARS-CoV-2 i analitzarà tant els productes com les tècniques de neteja seleccionades amb la finalitat que es garantisca el respecte al medi ambient i a la salut de les persones que presten aquest servei.

En concret, des de la Central de Compres es proposa la creació d’una plataforma que permeta la millora de la gestió i el control de la neteja programada, l’actualització contínua de necessitats, la vigilància sobre els costos i l’obtenció d’indicadors objectius.

Per a complir amb aquests requisits serà necessari un nou desenvolupament capaç d’integrar diferents sistemes d’informació, alimentats per elements tècnics o tecnològics com, per exemple, sensors. Així mateix, també s’estudiarà la configuració d’un prototip per a provar aquest sistema en funcionament en un entorn real.

Author