Premsa
L’Agència Valenciana de la Innovació finança el desenvolupament de nous materials per a augmentar l’autonomia dels vehicles elèctrics
- Industrias Alegre lidera aquest projecte estratègic, en el qual també participen Itera, Sinfiny Smart Technologies i Aimplas
- Aquests nous compostos sintètics són més lleugers i resistents a impactes, i a més es poden reciclar
L’Agència Valenciana de la Innovació (AVI) recolza el desenvolupament de nous materials i processos sostenibles per a elevar l’autonomia i reduir les emissions dels cotxes elèctrics mitjançant la disminució del pes de les seues bateries. L’objectiu és substituir les peces metàl·liques d’aquests dispositius per resines sintètiques -conegudes com composites- amb propietats millorades, amb la finalitat d’alleugerir-los entre un 50% i un 70%.
El projecte Lightcar, que lidera Industrias Alegre, i en el qual participen les empreses Itera, Sinfiny Smart Technologies i l’Institut Tecnològic del Plàstic (Aimplas), ajudarà la indústria de l’automoció a completar la transició cap a una mobilitat més sostenible gràcies al disseny d’una nova generació de vehicles elèctrics més eficients.
Per a aconseguir aquest objectiu, la reducció del pes s’erigeix en un factor determinant, ja que un cotxe més lleuger requereix menys energia per a ser impulsat. És a dir, amb les mateixes bateries l’autonomia augmenta considerablement respecte a automòbils més pesats.
Construïts sobre una estructura d’alumini i acer inoxidable, els acumuladors d’energia actuals representen, de fet, entre el 20% i el 30% del pes total d’aquests vehicles. Per aquest motiu la indústria d’automoció està començant a substituir aquestes peces per materials compostos que permeten reduir el seu pes fins a un 70%.
Més lleugers i reciclables
Lightcar aposta pel desenvolupament de composites termoplàstics de fibra llarga que destaquen per la seua lleugeresa, rigidesa i resistència a impactes i que, a diferència d’altres productes en el mercat, es poden reciclar i processar mitjançant mètodes convencionals de fabricació, també eficients i amb una baixa generació de residus. En el marc d’aquest projecte estratègic en cooperació es dissenyarà, a més, un dispositiu d’última generació per a la producció de peces que possibilita la integració dels components electrònics.
Per al vicepresident executiu de la AVI, Andrés García Reche, es tracta d’una iniciativa clau que genera oportunitats per al reposicionament de la indústria auxiliar de l’automòbil davant els canvis tecnològics que es deriven de la transició cap als vehicles elèctrics.
“Projectes com aquest permeten a les nostres empreses incrementar la seua competitivitat i liderar el desenvolupament d’una nova generació d’automòbils més eficients i sostenibles”, ha destacat.
El projecte està liderat per Industrias Alegre, que se centra en la industrialització i obtenció d’un demostrador a escala que permeta validar el material i la tecnologia de fabricació i compta amb les solucions d’enginyeria de Itera, que investiga noves tècniques de disseny de peces complexes per a la substitució de components metàl·lics.
Així mateix, Sinfiny estudia i dissenya tecnologies avançades de fabricació flexible, mentre que Aimplas investiga noves configuracions d’estructures de compost multifuncionals basades en composites termoplàstics i amb propietats avançades, que permeten alleugerir el pes de peces i potencien processos de fabricació de gran volum i cicle curts de fabricació.
Estratègia d’innovació
Lightcar connecta amb l’Estratègia d’Especialització Intel·ligent de la Comunitat Valenciana, coneguda com RIS3, que coordina la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital. En concret, amb l’eix de processos fabricació de fabricació, automoció i mobilitat i béns d’equip.
Així mateix, el projecte també s’alinea amb les conclusions de diversos dels comités estratègics d’innovació especialitzats (CEIE) promoguts per l’AVI, especialment amb els d’Automoció i mobilitat sostenible i Economia circular. En el primer cas, s’aposta obertament pel desenvolupament de nous materials per a la reducció del pes dels vehicles; i en el segon, es proposa el desenvolupament de béns de consum més sostenibles i que optimitzen la valorització dels residus.