Premsa, Premsa

Ivace+i finança el desenrotllament de materials més eficients i sostenibles per a optimitzar l’emmagatzematge d’hidrogen


  • Greene Enterprise lidera el desenrotllament d’este projecte, junt amb la Universitat d’Alacant, AIMPLAS i les empreses Evatalking i Greene W2H2
  • La tecnologia, clau per a impulsar l’hidrogen com a vector energètic, permetrà dissenyar tancs amb més capacitat i menys factura energètica


La Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, que dirigix Marián Cano, finança el desenrotllament de nous materials per a optimitzar l’emmagatzematge d’hidrogen, un vector clau en la transició energètica que abandera la Unió Europea.

En concret, es pretén dissenyar nous recobriments i farciments innovadors que permeten elevar l’eficiència i capacitat dels tancs d’emmagatzematge d’hidrogen mitjançant polímers d’origen natural com l’etilé vinil acetat (EVA) i l’alcohol polivinílic (PVOH), combinats amb carbó activat obtingut de residus.

Greene Enterprise lidera este projecte, denominat ‘EVACAR’, que es desenrotlla en col·laboració amb l’Institut Tecnològic del Plàstic (AIMPLAS), el grup d’Investigació en Materials Carbonosos i Medi Ambient de la Universitat d’Alacant (MCMA-UA) i les empreses Evatalking i Greene W2H2. La iniciativa compta també amb finançament de la Unió Europea en el marc del Programa FEDER Comunitat Valenciana per al període 2021-2027.

La millora de l’eficiència dels depòsits d’hidrogen és fonamental per a incrementar la seua competitivitat enfront d’altres alternatives energètiques menys sostenibles. En este cas, la idea és combinar els nous materials amb tècniques noves de fabricació que permeten construir tancs d’emmagatzematge més lleugers i amb millor aïllament tèrmic, atés que l’hidrogen en estat líquid requerix temperatures extremadament baixes de conservació.

Esta nova tecnologia no només preveu reduir les pèrdues de calor i incrementar l’eficiència del sistema, sinó que augmentarà la quantitat d’hidrogen que es pot emmagatzemar en un espai inferior, al mateix temps que contribuirà a la sostenibilitat, ja que en este procés s’empren components reciclats i d’origen natural.

Estos polímers són més lleugers que els materials usats en els sistemes d’emmagatzematge actuals, i es poden sotmetre a tractaments que milloren les seues propietats tèrmiques, la qual cosa redunda en un augment de l’eficiència energètica. De fet, gràcies a les seues característiques millorades es poden reduir dràsticament les pèrdues de calor, que eleven els costos i llastren la competitivitat de l’hidrogen com a combustible.

Tan important com l’eficiència energètica és l’augment de la capacitat volumètrica d’emmagatzematge d’estos nous depòsits, que s’atribuïx a l’ús de carbó activat, la qual cosa en la pràctica fa possible que un tanc de menys grandària albergue més quantitat de gas liquat.

El seu disseny modular i escalable és un altre dels avantatges que oferix esta tecnologia, que pot adaptar-se a diverses aplicacions, des de depòsits xicotets per al transport d’hidrogen fins a grans sistemes d’emmagatzematge estacionari. Esta versatilitat facilitarà la integració d’este combustible en diverses infraestructures i sectors industrials.

Prova pilot


El projecte, que finalitzarà en desembre de l’any que ve, avança segons el que es preveu i, de fet, s’estan realitzant les proves de modelització del tanc d’emmagatzematge, per a això s’ha construït un prototip d’un litre, així com un motle per a la injecció del recobriment de polímer.

Com a coordinador d’este consorci multidisciplinari, Greene Enterprise lidera el desenrotllament i l’optimització del biochar (una forma de carbó creada a partir de biomassa, com ara residus agrícoles, estelles de fusta o residus de cultius), utilitzat per a la preparació del carbó activat usat en el depòsit amb el suport del grup d’Investigació de Materials Carbonosos i Medi Ambient, mentres que AIMPLAS aporta la seua àmplia experiència en desenrotllament d’espumes plàstiques d’origen natural en col·laboració amb Evatalking. Finalment, Greene W2H2 contribuïx amb la seua experiència en la construcció i modelització de sistemes d’emmagatzematge d’hidrogen.

El projecte s’alinea amb les conclusions del Comité Estratègic d’Innovació Especialitzat (CEIE) en Descarbonització, que advoca pel desenrotllament de tecnologies associades al transport, emmagatzematge i ús de l’hidrogen, i inclou els aspectes relacionats amb la seguretat d’estos processos. Així mateix, ‘EVACAR’ també s’enquadra en els eixos principals de l’Estratègia d’especialització intel·ligent de la Comunitat Valenciana, S3, que coordina la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.

Author