Premsa
El Consell finança una plataforma intel·ligent i personalitzada de recomanacions turístiques que integra visites ludificades amb realitat virtual
- Aiju coordina aquesta iniciativa d’innovació, en la qual també col·laboren les empreses RH Hotels, Brainstorm Multimèdia i la UPV
- El sistema incorpora tecnologies immersives i d’intel·ligència artificial i aplica tècniques de ludificació per a oferir una experiència més gratificant
La Generalitat, a través de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI), finança el desenvolupament d’un sistema personalitzat per a la recomanació d’experiències turístiques que permeta, a través d’un entorn ludificat i amb l’ús de realitat virtual, la visualització de les visites i activitats proposades. Aquesta plataforma es basarà en una arquitectura d’intel·ligència artificial que facilitarà al viatger una informació completa de manera no invasiva i personalitzada mitjançant tecnologies immersives com la realitat virtual i augmentada, així com l’ús d’entorns 360 graus.
Aquest projecte estratègic, batejat com SmartTur+Eco, està coordinat per l’Institut Tecnològic de Producte Infantil i d’Oci, Aiju, que col·labora en la seua execució amb l’Institut Valencià d’Intel·ligència Artificial (vRAIN) de la Universitat Politècnica de València (UPV), i les empreses Brainstorm Multimèdia i RH Hotels. L’iniciatiu compte, a més, amb el suport de l’AVI, que ha aportat prop de 560.000 euros en ajudes en el marc de l’última convocatòria en concurrència competitiva.
Per a evitar la sobrecàrrega d’informació existent en la xarxa, es desenvoluparà un algorisme d’intel·ligència artificial que proposarà visites i rutes personalitzades a partir de la informació recaptada d’altres turistes amb perfils similars o bé en funció de les seleccions que haja realitzat la persona usuària en interaccions prèvies amb aquesta plataforma. En aquest sentit, es treballarà en un sistema d’adquisició i processament de dades capaç d’alimentar i entrenar aquesta plataforma intel·ligent perquè oferisca a cada moment les propostes més alineades amb els interessos de cada turista.
Des de fa anys, les grans corporacions d’internet utilitzen la intel·ligència artificial per a recomanar continguts i mostrar publicitat adaptada a les preferències i necessitats dels i les internautes. Una fórmula, en aquest cas basada en valoracions, que s’ha estés també al sector turístic.
La proposta de SmartTur+Eco es diferencia, no obstant això, d’aquestes solucions en integrar tecnologies immersives i tècniques de ludificació que ofereixen una experiència més gratificant i reforcen els vincles amb la destinació turística i la seua marca. Precisament amb aquest mateix objectiu, el sistema plantejarà reptes per a incentivar la realització d’activitats a les persones viatgeres, així com jocs dirigits a promocionar comportaments sostenibles i responsables amb el medi ambient.
A través d’aquesta iniciativa es pretenen generar rutes personalitzades per a cada perfil d’usuari on es proposen, no sols la visita d’aquells punts d’interés que més s’ajusten a les seues preferències, sinó també la seua seqüenciació temporal, tenint en compte els horaris, les distàncies o els mitjans de transport per a desplaçar-se, entre altres factors.
Per a executar amb garanties aquest projecte, AIJU aporta el seu coneixement en l’elaboració del repte i la proposta turística ludificada, mentre que vRAIN treballarà en el desenvolupament de l’algorisme d’intel·ligència artificial i Brainstorm Multimèdia liderarà el disseny i implementació de les diferents tecnologies immersives. Per part seua, la cadena RH Hotels oferirà els seus establiments hotelers a Benidorm, Gandia i Peníscola com a centres demostradors.
En tot aquest procés, que finalitza en 2023, es compta amb la col·laboració de les associacions MTA Connect i Turiart, que recopilaran el material gràfic i les dades actualitzades de tots els elements amb potencial turístic més adaptats a cada perfil del turista (com ara la menge gastronomia, museus, jaciments arqueològics, castells, parcs naturals, etc.) per a incorporar-los al sistema.
La consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Josefina Bueno, ha destacat que el projecte millorarà l’experiència dels i les turistes que visiten la Comunitat Valenciana i contribuirà a consolidar la marca de les nostres destinacions turístiques.
“Les noves tecnologies aplicades al turisme suposen una oportunitat per a atraure a nous clients i per a fidelitzar als qui ja coneixen el nostre territori, però també ens permetrà diferenciar-nos de la competència”, ha puntualitzat Bueno.
Per part seua, el vicepresident executiu de l’AVI, Andrés García Reche, ha posat l’accent en les oportunitats d’I+D+i que es generen quan diferents agents del sistema d’innovació col·laboren en la resolució d’un repte clau com és la millora d’experiència dels diferents segments de turistes.
“És un exemple paradigmàtic de les sinergies que es produeixen quan una cadena hotelera s’alia amb un grup d’investigació sobre intel·ligència artificial, un centre tecnològic especialitzat en oci i una empresa capdavantera en el camp de la realitat virtual i augmentada. I la prova que en el sector turístic existeixen grans nínxols d’oportunitat per a la innovació”, ha continuat García Reche.
“La combinació del coneixement generat en els nostres centres tecnològics i d’investigació i l’experiència del nostre teixit productiu està materialitzant-se en solucions innovadores que no sols contribueixen a millorar el medi ambient, sinó que afavoreixen la diversificació econòmica”, ha continuat.
La iniciativa s’alinea amb els desafiaments i solucions proposades en el comité de destinacions turístiques intel·ligents, que advoca pel desenvolupament i l’aplicació de sistemes escalables d’oferta personalitzada amb informació agregada de diferents fonts. Així mateix, SmartTur+Eco s’emmarca en l’eix de qualitat de vida de l’Estratègia d’Especialització Intel·ligent de la Comunitat Valenciana, RIS3, que lidera la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital.