Premsa, Premsa
Ivace+i finança un sistema integral per a monitorar en temps real el transport de mercaderies refrigerades
- El projecte combina la visió computacional, l’aprenentatge automàtic i els sensors per a garantir la traçabilitat de la càrrega i que estiga en l’estat correcte
- Les empreses AllRead i DHL Exel Supply Chain impulsen, en col·laboració amb ITENE, este projecte d’interés per al sector logístic
L’Institut Valencià de Competitivitat i Innovació (Ivace+i), que presidix la consellera Nuria Montes, finança el desenrotllament d’un sistema integral per a monitorar en temps real les mercaderies refrigerades durant el seu trasllat per carretera i ferrocarril, a fi de detectar possibles incidències, com ara el trencament de la cadena del fred.
Esta nova plataforma pretén millorar l’operativa de transport intermodal de mercaderies refrigerades mitjançant el desenrotllament d’algorismes de visió computacional en combinació amb sensors connectats (internet de les coses).
Les empreses AllRead Machine Learning Technologies i DHL Exel Supply Chain Spain lideren este projecte, denominat ‘TRANS_VISION’, que compta amb finançament de la Unió Europea en el marc del Programa FEDER Comunitat Valenciana per al període entre 2021 i 2027.
La iniciativa pretén superar així les limitacions que presenten els actuals dispositius de monitoratge de càrrega, que no tenen en compte totes les variables que poden arribar a afectar la seguretat alimentària, com, per exemple, les vibracions a les quals estan sotmeses les mercaderies durant el seu transport per l’estat del ferm o la conducció.
A més, els sistemes de control més estesos tampoc permeten garantir la traçabilitat dels productes refrigerats en tots els nodes de la cadena, per la qual cosa la informació recaptada des del punt d’origen fins a la destinació final de la mercaderia està incompleta.
L’objectiu de ‘TRANS_VISION’ implica desenrotllar una nova generació de models d’aprenentatge computacional mitjançant xarxes neuronals profundes (deep learning) i de visió per computacional que permeta la identificació, la traçabilitat i el monitoratge d’actius i mercaderies en la cadena de fred en entorns logístics i trànsits intermodals.
L’algorisme, basat en visió computacional i aprenentatge automàtic (machine learning), s’implementa en càmeres en els centres d’intercanvi modal i processament de la mercaderia, de manera que, mitjançant imatges, siga capaç de comprovar automàticament l’estat dels camions frigorífics i els contenidors i el dels palets, del seu interior, tant en les activitats de càrrega i descàrrega com durant el seu emmagatzematge temporal.
Al seu torn, esta tecnologia permetrà també el seguiment del camió frigorífic o contenidor durant el seu transport, mitjançant la identificació d’elements com la matrícula, el codi del contenidor Reefer o les plaques de transport intermodal.
Paral·lelament, este projecte també inclou el desenrotllament i desplegament d’un sistema de dispositius de sensors amb tecnologia IdC (sigles d’internet de les coses), per a monitorar les condicions de conservació de la mercaderia refrigerada. D’esta manera, es controla la temperatura, la humitat relativa, el nivell de degradació mitjançant el mesurament de CO₂ o etilé, els xocs i les vibracions, així com la localització geogràfica de la càrrega, amb l’objectiu de garantir en temps real la traçabilitat del producte.
Esta informació s’enviarà de manera encriptada a través de les xarxes 4G i 5G a un centre de control, a on s’emmagatzemarà i gestionarà de manera segura, si bé els resultats es podran consultar de manera numèrica i gràfica en la pantalla d’un telèfon intel·ligent o una tauleta.
D’esta manera, la integració de tecnologies com la visió computacional, l’aprenentatge profund o els sensors IdC que planteja ‘TRANS-VISION’ oferix un salt tecnològic disruptiu en el sector logístic. No només es digitalitza el control i la traçabilitat de la càrrega, identificant possibles incidències, sinó que este sistema permet prendre mesures de manera molt més ràpida i contribuïx, a més, a generar un entorn de confiança entre els diversos agents que participen en els servicis de transport intermodal.
El projecte sorgix de la col·laboració d’AllRead, empresa especialitzada en el desenrotllament de solucions tecnològiques basades en visió artificial i aprenentatge automàtic, i DHL Exel Supply Chain Spain, que és la filial a Espanya de la corporació que proveïx de servicis logístics integrals, incloses l’estratègia i la implementació de les operacions d’emmagatzematge i transport.
Les dos cooperen amb l’Institut Tecnològic de l’Embalatge, Transport i Logística (ITENE), que contribuïx en diverses fases del projecte, des de l’anàlisi de requisits fins a la validació del sistema. De fet, el desenrotllament de la plataforma es troba ja en la fase de proves, que s’està realitzant en el centre de distribució i emmagatzematge de productes refrigerats que DHL té en l’entorn de la ciutat de València.
El projecte s’alinea amb les conclusions de dos dels comités d’innovació especialitzats impulsats per Ivace+i Innovació. En concret, l’equip de treball en Tecnologies Habilitadores advoca per avançar en la digitalització orientada cap a l’optimització de les operacions en les empreses, al mateix temps que insta a desenrotllar tecnologies de visió artificial més robustes. La reducció d’emissions de CO₂ és un altre dels objectius que es pretenen aconseguir amb este sistema de control, en línia amb les conclusions del Comité de Mobilitat, Transport i Infraestructures.
‘TRANS_VISION’ també s’enquadra en els eixos principals de l’Estratègia d’especialització intel·ligent de la Comunitat Valenciana, S3, que coordina la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.